Categoria 4 Legumele Și Fructele




LEGUMELE ȘI FRUCTELE


Această caregorie cuprinde aproape toate alimentele de origine bvegetală
bogate în apă.
Din compoziția plantei, partea comestibilă variază cu specia de la care provine.
Se poate mânca : rădacinile, bulbul, tulpina, frunzele, florile, fructele,
semințele sau întreaga plantă.
După structură, legumele și fructele se împart în diverse specii, dar prin caracterele
comune ale compoziției în principii nutritive se pot înlocui unele cu altele :

- fructe cu semințele : mere, pere gutui, citrice, portocale, lămîi,
- fructe cu sâmburi : prune, vișine, cireșe, caise etc,
- bace : struguri, agrișe, coacăze, muze, smochine.

Cu toate aceste varietăți de formă și conținut, toate sunt bogate în apă ( 72-95% )
conțin material nedigerabil : celuloza, pectine.
În afară de aceste macroelemente, în compoziția legumelor și
fructelor intră numeroase elemente minerale și vitamine, arome, uleiuri eterice, pigmenți.
Fructele și legumele reprezintă cea mai importantă sursă de glucide.
Exceptînd cartofii, în care glucidele se află sub formă de amidon, în toate celelalte ele sunt
reprezentate prin zaharuri ( fructoză, glucoză, zaharoză ).
Conțin o cantitate redusă de proteine, care se găsesc mai ales în fasole, mazăre, ceapă,
dar sunt proteine incomplecte.
Fructele și legumele sunt bogate în vitamine și săruri minerale.
Vitamina C se găsește în toate fructele și zarzavaturile.
Ea se pierde prin păstrare și prelucrare, dar fructele și zarzavaturile, fiind alimente care
se consumă crude, rămîn cea mai importantă sursă de vitamina C.
În fructe și zarzavaturi vitamina C se pierde prin păstrare și vestejire.
Aciditatea mărește rezistența acidului ascobic față de acțiunea oxigenului,
de aceea vitamina C se păstrează mai bine în fructele acide.
În medie, 90-95% din nevoile privind această vitamină sunt acoperite
din alimentele din această grupă.
Vitamina A, sub formă de provitamină, se găsește atît în zarzavaturi cu frunze
verzi, cît și în zarvaturile frunze verzi, cît și în zarzavaturile roșii ( morcovi,
carote, sfeclă, tomate, sparanghel, ridiche ).
Nu se pierde prin păstrare și prelucrare.
Vitaminele din grupul B ( B1, B2, B6 ), vitaminele PP și P sunt, de asemenea
acoperite pe această cale.
Prin conținutul în celuloză și pectine, zarzavaturile și fructele au rol în normalizarea
tranzitului intestinal, combătînd constipația și diareea.
Aceasta reprentă baza dietică a folosirii supei de morcovi și a curei de mere
în diaree și a combaterii constipației printr-o alimentație de zarzavaturi
și fructe bogate în celuloză.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Aveți de comentat ceva, așteptăm comentariile dumneavoastră.